Een blogpost waarvan de titel al héél lang in mijn to-blog-about lijstje stond, maar ik kwam er op de één of andere manier steeds maar niet aan toe om dit te schrijven. Misschien omdat ik niet precies wist wat ik ermee wilde vertellen, hoe ik het in het vat wilde gieten. Maar één van de leuke dingen van schrijven is dat, als je eenmaal begint, de rest vanzelf komt.

Wat de bedoeling is van deze blogpost? Ik wil graag wat tips om bewuster te eten geven, die ik put uit mijn eigen ervaring. Nou ben ik geen deskundige als het aankomt op wat je wel en vooral niet moet doen op het gebied van eten en je hoeft ook zeker niet te verwachten dat ik nu ga aankomen met iets als superfoods of low-carb toestanden. Gewoon normale tips om net even wat efficiënter met je eten en je voedingspatroon om te gaan. Aan jou de keus of je het interessant vindt en er zelf iets mee wilt doen of niet.

Vulling versus ontbijt

De dag begint voor mij met water. Iets wat ik van mezelf al een hele prestatie vind, aangezien ik tot voor een jaar terug niet eens een glas water weg kreeg op de nuchtere maag, laat staan een halve liter. Zodra ik mijn ochtendroutine heb afgerond, ga ik altijd met Bas wandelen. De ochtendwandeling is daarbij de meest lange wandeling van één tot anderhalf uur, waarin we doorgaans in een pittig tempo doorlopen. En wat gebeurt er als je je lekker inspant? Juist, dan krijg je trek. Het gebeurde dus meer dan eens dat ik, na mijn bakje yoghurt vóór de wandeling, bij thuiskomst toch weer trek had gekregen.

Ik mocht van mezelf dan niet weer opnieuw eten, met als resultaat een hongerig gevoel tot aan de lunch. Niet fijn! Tegenwoordig pak ik dat anders aan. Voor het wandelen drink ik een halve liter water, want vocht zorgt evengoed voor vulling en neemt een eventueel hongergevoel ook weg. Vervolgens dus aan de wandel om daarna met extra veel smaak (en trek) alsnog aan mijn welverdiende ontbijtje te beginnen. Sowieso heb ik ooit ergens gelezen dat het zelfs goed is om voor het ontbijt al een lekkere wandeling te maken.

beschuit

Alleen voor beschuit kom ik eruit

Ik eet elke morgen een bakje magere yoghurt, vaak met fruit erin, maar ik ben ook een liefhebber van cruesli. Muesli vind ik net konijnenvoer, dus hoe gezond(er) het ook is, ik begin er niet meer aan. Desondanks heb ik wel een alternatief gevonden. Beschuit! Rare combinatie misschien, maar het is erg lekker om een knapperig beschuitje in stukjes door je yoghurt te roeren. Voordeel van beschuit is dat het minder calorieën, vet en vooral veel minder suiker bevat dan cruesli. Kies wel volkorenbeschuit, dat geeft eerder een vol gevoel.

Versnipperde lunch

Ik moet toegeven dat ik de lunch nogal eens oversla. Vooral als ik later wakker ben en voor mijn gevoel pas net ontbeten heb. Een maaltijd overslaan is natuurlijk nooit goed (al is het ontbijt wel de belangrijkste maaltijd van de dag), maar ik kies er dan vaak als alternatief voor om mijn lunch eigenlijk als het ware te verspreiden over meerdere momenten. Ik eet liever meerdere keren per dag een klein beetje, dan in één keer een grote maaltijd. In alle dieetboeken zal je deze tip ook terugvinden, dus gelukkig klets ik niet helemaal uit mijn nek! :-)

Vers gaat voor

Ik heb sinds een half jaartje het koken weer opgepakt, nadat ik het jarenlang nauwelijks deed omdat ik er geen voldoening uit haalde en het eten me nooit echt smaakte. De grote verandering in dit patroon is teweeg gebracht door slechts één ding: Verse groente! Voorheen gooide ik iets uit een blik of potje in een pan, warmde het op, bakte er een paar aardappeltjes (ook uit een verpakking) en een balletje bij en dan was ik wel klaar.

Het verschil tussen vers en uit blik, pak of pot is enorm groot. Het mooiste van alles is dat verse groenten ook nog eens veel gezonder zijn, geen enge E-nummers bevatten maar wel nog een flinke dosis vitaminen in huis hebben, ten opzichte van al het voorverpakte spul. Geloof je nu echt dat er ook nog maar iets van vitaminen bewaard is gebleven in die diepgevroren spinazie die ook nog eens een paar weken onderweg is geweest van land tot je bord? Dat dus.

papschaaltje

Verlaat toetje

Heb je weleens gemerkt dat het gevoel van vol zitten soms pas komt als je eigenlijk al té vol zit? Je hersenen werken op dat moment helaas niet altijd even vlot als de snelheid waarmee je je eten naar binnen werkt. Daarom is het sowieso aan te raden om rustig te eten, goed op elke hap te kauwen en je bewust te zijn van je eten. Een tip om te lezen is deze interessante tekst, met leuke weetjes over hoe dat nou precies werkt in je lijf en je hoofd.

Als je je avondmaal naar binnen gewerkt hebt, volgt er meestal nog een toetje. Maar eerlijk is eerlijk: Eigenlijk heb je inmiddels waarschijnlijk toch al wel een gevulde maag en eet je dat toetje alleen maar omdat het zo lekker is om iets zoets na de hartige maaltijd te nemen. Wat nu als je dat toetje bewaart voor een paar uur later? Neem eens een bakje vla (of iets anders) tijdens het acht-uur journaal. Niet alleen is dat meer bevorderlijk voor je nachtrust dan koffie, ook is je avondmaaltijd inmiddels voldoende gezakt en verteerd om er echt van te kunnen genieten! Wie wat bewaart die heeft wat, zeg maar…

Waterlanders

Wij Nederlanders zijn gewend aan water. Veel water om ons heen en altijd voldoende schoon water om te drinken, vandaar mijn term waterlanders. Ik heb in een wetenschappelijk artikel weleens gelezen dat Nederland koploper schijnt te zijn als het aankomt op schoon drinkwater. In veel landen, zelfs niet eens zo heel ver bij ons vandaan, moet je water in flessen kopen, omdat het water wat uit de kraan komt, eigenlijk niet zo heel gezond is. Sowieso is het dus goed om daar eens wat meer bij stil te staan en eens wat minder water te verspillen.

Water drinken is gezonder voor je dan je misschien zou denken. Het reinigt je lichaam van binnen, zorgt ervoor dat afvalstoffen en afgebroken vetten sneller worden afgevoerd (ook handig bij het afvallen), je krijgt er een gezonde huid van zo kan ik er nog wel een paar opnoemen. Als je je bedenkt dat ons lichaam voor het grootste gedeelte uit water bestaat, (bloed bevat 83% water, spieren 75%, hersens 74% en botten 22%) is het niet meer dan logisch dat die vochthuishouding op peil gehouden moet worden.

Tot slot heeft het drinken van water nog een groot voordeel en dat is dat je er een voller gevoel van krijgt. Zoals je in het eerder genoemde artikel kunt lezen, geeft een glas water minder verzadiging dan dat je iets eet, maar het maakt wel verschil. Voldoende water drinken heeft dus alleen maar voordelen. Overigens is een veelgemaakte fout dat iedereen anderhalf tot twee liter per water moet drinken. Door een gemakkelijke som kun je uitrekenen hoeveel water jij nodig hebt. Daarvoor vermenigvuldig je je lichaamsgewicht met 0,03. Easy as that!

dopper drinkfles

Zoete verleiding

Als je net als ik gek bent op zoete verleidingen zoals koek en snoep, is er een duidelijk regime nodig om te voorkomen dat de boel uit de hand loopt en overgewicht ontstaat. Zelfs als je niet persé wilt afvallen maar gewoon wat gezonder wilt (blijven) eten, is het belangrijk om de consumptie van zoete lekkernijen (of snacks, als je daar meer van houdt) binnen de perken te houden. Maar om jezelf nu alles te verbieden, dat werkt niet. Vroeg of laat ga je voor de bijl.

Wat ik doe is mezelf beloven dat ik in het weekend iets lekkers mag. Op die manier heb je iets (lekkers) om naar uit te kijken en geeft het je ook nog eens een goed gevoel als je inderdaad de hele week allerlei zoete of hartige verleidingen hebt weten te weerstaan en geniet je dus des te meer van je weekend-traktatie!

Wat is jouw bewust-eten tip?