Het is inmiddels een paar maandjes geleden dat een blogger in de schijnwerpers heeft gestaan op EstrellaWeb en omdat ik merk dat mijn bezoekers deze posts wel erg leuk vinden om te lezen en ik de blogger in kwestie graag wat extra aandacht gun, werd het dus tijd voor een nieuwe!

Dit keer maak je kennis met Roxanne, één van de weinige bloggers die ik ook in het echt ken. Ondanks dat ze zelf al aangaf dat ze niet zo graag over zichzelf praat, vind ik persoonlijk dat ze de vragen erg leuk en origineel heeft beantwoord. Lees je mee?

Vertel in het kort iets over jezelf

Ik ben Roxanne, een 24-jarige Brabantse. Waar Ester verliefd is op Den Bosch (begrijpelijk), woon ik zo’n 40 kilometer verderop in Breda met mijn vriend In een appartementje aan de singels van de binnenstad. Beide zijn we marketeers. Normaal typ ik honderden woorden per dag, maar zodra ik iets over mezelf met gaan vertellen weet ik opeens niet wat ik moet schrijven.

Je hebt een blog, waar gaat ie over?

Goede vraag! Een die ik mezelf ook weleens stel. Eigenlijk gaat het over mijn hele interessegebied en laat dat redelijk breed zijn. Zo deel ik recepten en schrijf ik over één van mijn passies: koken. Maar ook over marketing en design (mijn vakgebied). Daarnaast blijf ik een vrouw met een kast vol nutteloze smeersels die me blijkbaar mooier maken. Ook daar schrijf ik weleens wat over.

Wat was de reden om ooit te gaan bloggen?

Het begon als tienjarig meisje, zo’n veertien jaar geleden dus. Ik vond de digitale wereld interessant en wilde dat ook wel eens proberen, zo’n pagina op het internet. Ik begon met gratis varianten (Kinderlines bijvoorbeeld). Het waren site-builders met een hoop beperkingen. Lay-outs konden bij lange na niet zo mooi worden als nu.

Ik raakte na zo’n drie jaar verveeld en begon te lezen over HTML en CSS. Ik stapte over naar een andere gratis host en heb toen ongeveer vier jaar een website gehad over Hilary Duff (ja ik was zo’n fangirl). Mensen die de website volgden, waren benieuwd naar het meisje erachter. Dus besloot ik op mijn vijftiende mijn spaarcentjes bij elkaar te pakken en ontstond mijn blog.

Nu is het niet meer de blog van toen, In mei 2012 besloot ik het roer om te gooien en helemaal opnieuw te beginnen. Ik wilde schrijven, weer aan de slag met coderen van websites en ik wilde gewoon mijn kritischere blik op de wereld delen. Maar ook wilde ik deels naam maken op het internet. Immers ben en blijf ik een marketeer. Is regel één dan niet jezelf verkopen?

Waarom juist het soort blog wat je nu hebt?

Ik schrijf over van alles omdat ik niet van in hokjes duwen hou. Daarnaast ben ik niet iemand die over één onderwerp wil schrijven. Gewoon waar ik dat moment inspiratie voor heb, daar schrijf ik over. Experimenteren vind ik heerlijk en doe ik dan ook zo nu en dan met nieuwe onderwerpen en sinds kort ook met mijn YouTube kanaal!

Wat voor artikelen vind je het leukst om te schrijven?

Ik vind het heerlijk om te schrijven over marketing-gerelateerde onderwerpen, maar dan wel zo dat de gemiddelde Nederlander snapt waar ik het over heb. Mijn lezers (onder meer andere bloggers) vragen, ik schrijf! Food-blogging vind ik ook ontzettend leuk. Mijn keuken is één van mijn favoriete plekjes, waar ik veel te vinden ben. Ik deel dan ook graag die passie voor koken.

Volg je zelf ook veel blogs?

Ik heb een tijd gehad dat ik ontelbaar veel blogs volgde. Nu heb ik er gewoon de tijd niet voor. Maar ik ben wel iemand die ‘s avonds blogs leest in plaats van tv kijken. Dus ik volg er aardig wat.

Wat zijn jouw favoriete blogs en/of websites?

Ik ben dagelijks te vinden op marketingfacts.nl en designmilk.com. Ook hoor je elke ochtend in mijn huiskamer de ”Goedemorgen!” van Mascha van Beautygloss. Maar ik volg alleen haar vlogs. En natuurlijk Ester, ik moet altijd lachen hoeveel wij eigenlijk gemeen hebben.

Hoe zie je je toekomst voor je? Hoe past je blog daarin?

Als online marketeer houd ik de blogwereld natuurlijk nauwlettend in de gaten. Dat is ook één van de redenen dat ik blog: Het is simpelweg een onderdeel van mijn vakgebied. Daarnaast is het voor mij ook echt ontspanning. Voorlopig ga ik nog wel door, al is het de laatste tijd minder dan ik hoopte, waar blijft de vrije tijd?

In mijn toekomst hoop ik als marketeer flink te zijn gegroeid, woon ik wellicht nog steeds in mijn appartementje, of misschien wel ergens anders. Verder ben ik niet zo’n enorme planner en zie ik wel waar het schip strandt. Zolang ik zelf maar aan het roer sta!

Jouw gouden tip voor andere (beginnende) bloggers

Ik krijg altijd veel vragen over SEO (search engine optimization). Vaak zijn mensen ontevreden over mijn antwoord, omdat ik altijd zeg: “Je doel is niet om méér bezoekers krijgen met SEO: Je doel is het schrijven van goede artikelen, of het zorgen voor terugkerende bezoekers.” SEO is puur één van de middelen om bereik te vergroten.

Mijn gouden tip in dus: Hou je niet teveel bezig met zoekmachines, denk meer aan netwerken (zelf ook actief zijn op andere blogs en lekker meedoen met social media groepen voor bloggers). Daar heb je veel meer aan dan aan de slag gaan met alleen SEO, wat wellicht nogal hocus-pocus kan zijn. Overigens blijf ik van mening dat je een blog begint omdat je van schrijven houdt en niet omdat je groot wilt worden.

Heb je een mededeling voor de bezoekers van EstrellaWeb?

Ik ben niet iemand die mensen snel adviezen geeft of inspirerende quotes kent. Eigenlijk best bijzonder voor een marketeer. Maar als ik dan toch iets wil meedelen, dan is dat “I’m a big thing on my blog”. Niet dat ik mezelf als groot zie, ik bedoel het meer als: Kijk verder dan de woorden van bloggers of andere media. Dingen lijken vaak groter dan ze zijn. Doe gewoon je eigen ding!

Je vindt de blog van Roxanne op pineapple-smoothie.nl

Wil je ook eens met je blog in de schijnwerpers staan of heb je misschien een bijzondere hobby of spraakmakend beroep waarover je graag iets wilt vertellen? Stuur me een mailtje en wie weet sta jij binnenkort ook op EstrellaWeb.