Als zelfbenoemde nerd en sinds 1994 bezig met computers, val ik regelmatig met m’n neus in de boter, wanneer er weer eens iemand problemen met zijn of haar computer heeft. Waar ik zelf alles eigenhandig heb aangeleerd, moet vaak ik aanzien dat mensen zonder iets uit te zoeken, meteen in de stress schieten. Vandaar wat tips bij het verhelpen van computerproblemen!

Les één

Keep calm! Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die acuut in smijtmodus gaan, van een haperende PC, maar dat werkt niet. Die computer wordt er echt niet warm of koud van als jij tegen ‘m staat te schreeuwen.

Sowieso is die PC niet stom: Da’s altijd nog degene die erachter zit. Het ding het raam uit smijten is niet echt bevorderlijk voor de relatie met je buren, tenzij je John Williams graag eens van dichtbij wilt bekijken natuurlijk.

Les twee

Google. Google, Google en nog eens Google! Geen smoesjes, gewoon Google! In de tijd dat ik de meeste kennis heb vergaard, wás er nog geen Google! Mocht je PC zó erg over de zeik zijn dat ie niet eens meer wil opstarten, is dat alsnog geen excuus om in gierende paniek de telefoon te pakken om iemand om hulp te vragen: De meeste mobieltjes hebben tegenwoordig internet en anders kun je vast terecht bij een vriend(in), of de buren.

Les drie

Analyseer! Je hoeft geen Einstein te zijn om dit te kunnen. Ondanks dat ik best slim ben, heb ik ook geen IQ met drie nullen. Zelfredzaamheid en doorzettingsvermogen zijn eigenschappen die van pas komen bij het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen. Analyseren is één van de belangrijkste fases in het ontdekken van de problematiek. Dit geldt overigens niet alleen voor computerproblemen…

Les vier

Kan niet’ bestaat niet. Mensen die denken dat ze iets niet kunnen, omdat ze ‘t nooit gedaan hebben, is hetzelfde als mensen die denken dat ze geen hutspot lusten, omdat ze het nooit geproefd hebben.

Die computer bijt niet! En van een paar knopjes indrukken wordt je harde schijf echt niet gewist. Gewoon dingen uitproberen. Gaat het mis? Start je PC opnieuw op en in de meeste gevallen is alles dan weer back to normal.

Les vijf

Opletten. Ik word moe van mensen die hun PC om zeep geholpen hebben en vervolgens met een gladgestreken gezicht beweren dat ze niks gedaan hebben. Er zijn maar weinig computer-gerelateerde problemen die helemaal uit zichzelf tot stand komen. Doet er zich een probleem voor? Denk na. Wat heb je ‘t laatst gedaan? Iets aangesloten of gedownload, een programma verwijderd? Zonder volledige informatie kun je nooit effectief probleemoplossend werken.

Les zes

Geduld. Voordat je een probleem opgelost hebt, ben je soms al gauw een paar uur verder. Zoeken op internet naar oplossingen, afstruinen van fora, online helpdesks, FAQ’s of zelfs tweets en eventueel het wachten op een reactie op een forum of Twitter. Als je eenmaal middelen hebt om mee aan de slag te gaan, komt het oplossen zelf, maar ook daar kan flink wat tijd in gaan zitten. Niet elke oplossing werkt even goed en vaak komt het op puzzelen aan.

Les zeven

Hulp via Internet: Ik schreef het al: Je kunt je vraag of probleem ook kenbaar maken via een forum of Twitter. Ondanks dat je hiermee alsnog andere mensen om hulp vraagt, is dat toch anders dan iemand telefonisch overvallen met je probleem.

Wanneer je het via internet doet, is een ieder vrij om te kiezen of hij daar iets mee wil doen. Het wordt niet aan ze opgedrongen zeg maar, wat in het geval van een telefoontje vaak wel het geval is.

Les acht

Preventief te werk gaan. Heb je vaker problemen met je pc gehad en heb je, behalve het tikken van een Worddocumentje en het aan- en uitzetten van je computer, geen idee wat er meer bij kan komen kijken?

Dan is het te adviseren om preventief wat informatie te zoeken over computerproblemen. Welke piepjes (bij niet opstarten) horen bij welk probleem, wat betekent het als je beeldscherm roze kleurt en wat betekent Error 404, als je je favoriete site probeert te openen? Goed beslagen ten ijs heet dat!

Les negen

RTFM! Oftewel: Read The Fucking Manual. Een term die eind jaren 90 veel gebezigd werd. In de tijd van nieuwsgroepen, mIRC en ICQ, demo’s en Doom games. En gelijk hadden ze! Ik ben zelf ook geen liefhebber van handleidingen, maar ik pik dingen snel op en kan vaak binnen een paar minuten wel met een programma overweg. Kun je dat niet en weet je dat van jezelf? Lees dan toch even die handleiding, voordat je bij de eerste de beste foutmelding (die achteraf toch geen foutmelding bleek te zijn) meteen moord en brand gilt.

Les tien

Bevrediging: Stel je het gevoel van het winnen van een marathon voor. Zo ongeveer voelt ‘t, als je na urenlang intensief bezig te zijn geweest in je uppie een probleem baas bent geworden!

Het is even werk, even ploeteren, maar de beloning is magisch! Niet alleen werkt je PC of het recalcitrante stukje software weer naar behoren, maar ook heb je voor jezelf iets bereikt en dat voelt duizend keer beter dan voor de zoveelste keer bij iemand om hulp bedelen!

Succes!