Een tijdje geleden werd ik benaderd door Pixum, of ik één van hun producten wilde testen om daar vervolgens een review over te publiceren op mijn blog. Ik schrijf wel vaker reviews, maar dit was de eerste keer dat ik door een bedrijf benaderd ben om dit te doen. Aangezien ik zelf natuurlijk veel bezig ben met fotografie en Pixum al jaren ken, was mijn antwoord dus ja!

Ik heb gekozen voor een foto op canvas, omdat ik hier meer plezier van zal hebben dan van een fotoboek. Ik heb al vaker overwogen een mooie foto op canvas te laten drukken, maar het is er nog nooit van gekomen, des te spannender dus hoe zoiets er uiteindelijk uit komt te zien!

Vervolgens de website van Pixum ingetikt. Een strak vormgegeven website, waar je gelijk al een aardig inzicht krijgt van de producten die je er kunt bestellen. Persoonlijk vind ik de indeling aan de drukke kant, vooral veroorzaakt door verschillende kleine plaatjes. Ik moest daar echt aan wennen. Het uitklapmenu vanuit de grijze balk bovenaan is wel heel handig. Zonder onnodig extra te hoeven klikken kun je gelijk naar het product van je keuze gaan.

Via de optie ‘Posters en Canvassen’ (3e van links) kun je of gelijk een sub-optie kiezen, of gewoon op de link klikken, zoals ik had gedaan. Vervolgens klik je in de grote afbeelding op de knop ‘Nu beginnen’. De vormgeving hiervan vind ik erg leuk gedaan. Alsof je je in een huiskamer bevindt en je de foto die je kiest eigenlijk al kunt zien voordat je hem thuis hebt.

Vervolgens krijg je 6 vakjes met strakke dynamische effecten te zien, waarin je verschillende opties (posters, canvas, foto op Acrylglas of kunststof etc.) kunt kiezen. Ik heb gekozen voor foto op canvas, waarbij je gelijk wat info kunt zien zoals de dikte van het frame, de te kiezen formaten en dat je foto op echt canvas gedrukt wordt.

Vervolgens ga je de foto uploaden die je wilt laten afdrukken. Je kunt ook meerdere foto’s uploaden, zodat je meteen kunst zien hoe de compositie eruit komt te zien bij het gekozen formaat.

Wederom vind ik de pagina-indeling bij het verwerken van je foto(‘s) behoorlijk druk. Het uploaden en bewerken van foto’s gebeurt in een soort gelaagd venster, waardoor je de achtergrondpagina met een behoorlijke hoop tekst en afbeeldingen nog blijft zien. Dat leidt af.

Tijd voor het echte werk! In bovenstaande screenshot heb ik de achtergrondpagina uitgevaagd, zodat je beter kunt zien waar het om gaat. Hier heb ik mijn uiteindelijke foto geüpload en voor een chic panorama-effect gekozen.

Prettig vind ik, dat je gelijk de prijzen bij de verschillende formaten kunt zien, ik heb genoeg fotoservices meegemaakt waarbij je je een ongeluk moet zoeken om tarieven te kunnen vinden.

Zoals je ziet, wordt de foto gelijk mooi gekaderd. De stippellijn geeft het uiteindelijke formaat aan. Omdat de foto om het canvasdoek wordt gevouwen, is er meer foto nodig dan dat je uiteindelijk echt ziet, dat is vrij logisch.

Het gekaderde deel binnen de stippellijn wordt dus het gedeelte wat je op het canvasdoek te zien krijgt. Hou hier dus wel rekening mee bij het bepalen van de uiteindelijke compositie zoals je die op het canvas wilt hebben.

Een leuk extraatje is de optie ‘Bekijk in woonkamer’. Als je hierop klikt, krijg je een virtuele huiskamer te zien, waarop jouw foto in het gekozen formaat afgebeeld is tegen een muur. Naar mijn idee wordt de foto wel wat kleiner weergegeven dan dat hij in werkelijkheid wordt. Zeker als je het vergelijk met de plant die op het tafeltje staat, maar het gaat om het idee natuurlijk.

Aan de rechterkant kun je altijd nog wijzigingen aanbrengen. Zo kun je een andere foto kiezen, een ander formaat of een ander product. Ook wordt na het bevestigen van je keuze de prijs aangepast, zodat je meteen weet hoeveel geld je kwijt bent aan je bestelling. Als alles naar tevredenheid is, klik je op de oranje knop ‘In Winkelwagen’.

Vervolgens loop je de bestelprocedure door, waarbij je je gegevens invult of inlogt indien je al een bestaand Pixum account hebt. Vervolgens kies je de gewenste betaalmethode en indien relevant kun je een actiecode invoeren.

De portokosten voor een foto op canvas bedragen € 2.99, ik neem aan dat dit bedrag wel per product verschilt, maar het is zeker niet te veel! Vervolgens krijg je per e-mail een bevestiging van je bestelling met alle details nog eens op een rijtje.

Mijn bestelling is verzonden op zaterdag 21 juli en op vrijdag 27 juli kreeg ik wederom e-mail van Pixum. De factuur en een verzendbevestiging, waarin vermeld stond dat het item verzonden was. Zowel in de bestelbevestiging, de factuur als ook de verzendbevestiging staat een kostenstaatje vermeld.

Persoonlijk vind ik dit verwarrend, omdat ik dit eigenlijk alleen op de factuur verwacht en niet in overige correspondentie. Omdat het kostenoverzicht als eerste wordt getoond en de tekst behorende bij de e-mail daaronder, ben je snel geneigd daar overheen te lezen. Ook mis ik een link naar de ‘Mijn Pixum’ pagina, die in de mail met verzendbevestiging wordt genoemd.

Iets anders wat me opviel, was dat in de eerste e-mail; de bestelbevestiging, staat vermeld dat ik heb gekozen voor automatische beeldcorrectie (DPO), waarvan ik me niet kan herinneren dat ik tijdens het bestelproces een optie heb gezien om dit in- of uit te schakelen.

Ik ben geen fan van DPO, omdat ik mijn foto’s zelf tot in de puntjes optimaliseer en liever niet heb dat daar achteraf nog iets aan gewijzigd wordt. Als ik de optie gezien had, had ik deze zeker uitgeschakeld. Ik ben van mening dat deze optie duidelijker zou moeten worden vermeld tijdens de bestelprocedure.

Een laatste kanttekening is het gebrek aan een track & trace code. Tegenwoordig krijg je bij veel internetwinkels zo’n code, waarmee je je bestelling kunt volgen en kunt zien wanneer deze geleverd wordt. Ook op het overzicht van mijn bestellingen op de Pixum site is hierover niets te vinden. Ik denk dat dit een goede aanvulling zou zijn.

Zoals vermeld, heeft Pixum mijn bestelling op vrijdag 27 juli verzonden. Uiteindelijk duurde het nog een week voordat ik het item daadwerkelijk in huis had, maar hiervoor ligt de verantwoordelijkheid bij PostNL.

In de tussentijd nog wel naar Pixum gemaild of ze soms toch een track & trace code voor me hadden, omdat ik na 2 dagen binnenblijven om op de post te wachten wel graag wilde weten waar ik aan toe was.

Ik kreeg al vrij snel antwoord en ook een 3S code om mijn pakket te traceren. Op mijn vraag waarom deze code niet standaard naar de klant gemaild wordt na verzenden van een pakket, kreeg ik als antwoord dat Pixum hier momenteel nog mee bezig is en dat ook niet alle bestellingen een code krijgen, maar meestal alleen pakketten die wat zwaarder zijn of afwijkende afmetingen hebben.

Mijn foto op canvas

Vanmorgen kwam de post m’n pakketje, verpakt in een stevige kartonnen doos brengen! Gister was ie al langs geweest, maar omdat de tijdsindicatie van PostNL niet klopte, had ik ‘m gemist.

Gauw opengemaakt om het canvas te bekijken! Deze zat netjes in plastic verpakt in de doos, met op de achterkant een zakje met stukjes hout die je kunt gebruiken om het canvas op te spannen als dat nodig is, samen met een korte beschrijving.

Zowel aan de boven- als onderkant van de lange zijde zit in het midden een inkeping waarmee je het canvas gemakkelijk op kunt hangen. Op een haakje blijft hij overigens denk ik het beste hangen, maar ik had op de gewenste plek al een schroef in de muur zitten en dat werkt ook prima!

Mijn foto op canvas

Het eindresultaat ziet er heel goed uit en staat ook heel gaaf op mijn muisgrijze muur. Wel viel me meteen op dat de kleuren wat anders waren dan op mijn foto. Het blauw van de lucht is iets lichter (maar wel in dezelfde tint) en het groen oogt iets minder helder als op de originele foto. Dit komt denk ik door de eerder genoemde automatische beeldcorrectie.

Al moet je hierbij natuurlijk altijd een slag om de arm houden, omdat kleuren op de monitor en op drukwerk vrijwel altijd wel iets verschillen, maar ik vermoed wel dat ze dichter in de buurt waren gebleven van het origineel, als ik de beeldcorrectie had kunnen vermijden. Desondanks zijn de verschillen niet dramatisch en zien de kleuren er nog steeds natuurlijk uit.

Het formaat klopt overigens ook precies zoals vermeld op de Pixum website. Ik heb het doek opgemeten en hij is exact 60 x 20 cm Vaak zie je dat er, vooral bij fot oafdrukken, toch nog wel wat van de afmetingen afgesnoept wordt, dat is hier dus zeker niet het geval!

Al met al dus zeker naar tevredenheid! Als ik nog eens een foto op canvas wil laten drukken of een ander foto product, zal ik zeker overwegen dit opnieuw bij Pixum te laten doen. Tot slot een korte samenvatting van de plus- en minpunten.

Voordelen
  • Ruim assortiment fotoproducten en diverse afmetingen per product
  • Prima prijs-kwaliteitverhouding
  • Lage verzendkosten
  • Relatief eenvoudig bestelproces met extra mogelijkheden
  • Levertijd is, zeker gezien het product, zeer acceptabel
  • Goede en snelle service per e-mail
Nadelen
  • Gebrek aan track & trace code
  • Iets te drukke website (leidt af)
  • Indeling e-mailberichten zou beter kunnen
  • Keuze voor automatische beeldcorrectie niet (duidelijk genoeg) aanwezig

Wil je zelf ook een foto op canvas laten drukken bij Pixum? Check deze link!