Na weken, zo niet maanden denken en wachten op het juiste moment, had ik gisteren opeens zin om aan m’n nieuwe logo te beginnen. De oude vond ik outdated. Ik weet nog hoeveel werk ik eraan heb gehad destijds en hij heeft heel wat jaartjes dienst gedaan, maar het was tijd voor versie 2.0. Ik had al wat dingetjes opgeschreven die ik in gedachten had, maar zoals altijd, lopen dingen toch weer anders, al heb ik me wel redelijk aan het originele idee gehouden.

Ik ben de hele middag en avond bezig geweest (het is drie uur ‘s nachts) en ik zie echt sterretjes. Letterlijk en figuurlijk. Maar volgens mij kan ik tevreden zijn. Mocht ik ooit van plan zijn ook een nieuwe header te maken, weet ik nu al dat ik nóóit meer een print kies. Veel dingen die op een egale achtergrond prachtig uitkomen, kunnen er op een drukkere versie opeens vreselijk uitzien of zelfs totaal wegvallen. Dat probleem kwam ik nu dus ook tegen helaas.

Ondanks dat ik het in eerste instantie niet van plan was, hebben ook de header en achtergrondafbeelding een kleine update gekregen. Omdat ik iets meer rood-accenten in het logo had gewild, heb ik dat opgevangen door wat rood aan de achtergrondafbeelding toe te voegen in de vorm van lijnen in verschillende diktes. Bij de header heb ik de contrasten tussen donker en licht meer geneutraliseerd, waardoor het nieuwe logo beter tot zijn recht komt.

Ook het uitlijnen van het logo kwam nogal nauw. Als je zo’n pietje-precies bent als ik, kan elke millimeter een verschil van dag of nacht maken. Elke keer zag ik weer iets wat me niet beviel en moest de boel weer links, rechts, onder of boven twee pixels verschoven worden.

Waar zou ik toch zijn zonder mijn jarenlange kennis van PHP en CSS… Ik zie dat soort dingen gewoon en als ik er niets aan doe, is het niet echt af voor m’n gevoel. De positie van het logo is nu eenmaal belangrijk, zeker als je met een lastige header-achtergrond als die van mij werkt.

Hierboven zie je het nieuwe logo. Zie je hoe enorm het verschil is als ie op egaal of print ligt? De witte tekst met mini-sterretje valt wat weg op de witte ondergrond, maar daar is ie dan ook niet voor gemaakt. Ondanks dat ik eerst voor een 2D ster wilde gaan, kon ik uiteindelijk geen afstand doen van de zilverkleurige ster die ik ook in het oude logo gebruikte. De lettertypekeuze (waar ik ruim anderhalf uur over deed) is uiteindelijk gevallen op Sanitechtro.

Een modern en strak font, maar met afgeronde hoeken en een eigenzinnig uiterlijk. Ik zocht een lettertype wat zowel mijzelf als mijn website kan representeren en de koppeling maken van een levenloos lettertype naar een stijl en een karakter, kost aardig wat zoek- en vergelijkwerk. De slogan onder het logo is nieuw. Deze tekst staat vanaf nu ook in plaats van ‘eigenzinnig en authentiek’ in je browserbalk. Ik vind dit nét een iets meer persoonlijke insteek hebben.

Inmiddels is er ook een nieuwe favicon, maar ik heb er twee gemaakt en weet nog niet op welke de definitieve keuze zal vallen. Ook zal ik me de komende dagen bezighouden met updaten van graphics op de Facebookpagina, maken van een nieuw foto-watermerk en al het andere waar deze wijziging van toepassing op is.

Ook zou het kunnen dat er kleine wijzigingen aan logo of header worden doorgevoerd. De eerste dagen na het ontwerpen, moet ik even wennen en na eventueel meer bijschaven en -schuiven, kan ik pas bepalen of het definitief is en alles klopt. Zoiets is bij mij een heel intensief proces. Het is maar goed dat ik geen graphic designer ben, want ik zou nooit meer aan slaap toekomen!

Wat vind je van het nieuwe logo?