Deze tag kwam ik tegen op de blog van Anne Solveig, maar hij komt officieel van de gelijknamige blog Work that Es van Esmee. In mijn geval is die titel ook wel toepasselijk, omdat mensen mij ook nogal eens ‘Es’ noemen, waar ik overigens een grondige hekel aan heb, maar dat terzijde :-) Deze tag gaat over sporten en fit blijven en ondanks dat ik mezelf geen gezondheidsfreak of fitguru wil noemen, leek het me zeker wel leuk om hem ook te doen!

Aan welke sporten doe je?

Ik fiets veel op m’n mountainbike en daarmee bedoel ik dus niet een retourtje naar de bakker of een rondje om de kerk. Flinke einden en in een behoorlijk pittig tempo. Eenmaal goed getraind, ligt mijn gemiddelde snelheid zo rond de 30km/pu en ik kan dat ook vrij lang volhouden.

Al ben ik momenteel een experiment aan het doen met interval-training, omdat je verbranding daardoor beter op gang schijnt te komen dan non stop vlammen. Verder wandel ik veel. Ondanks dat wandelen meestal niet als sport wordt gezien, vind ik dat toch wel het vermelden waard. Ik loop stevig door en meestal haal ik elke dag wel vijf tot acht kilometer, vaak in één stuk.

Favoriete oefening?

Sit-ups! Doordat ik een lastige rug heb en ook sinds mijn achttiende botontkalking heb, is er heel veel wat ik niet mag doen. Daarom is een sportschool ook niks voor mij, omdat dat alleen werkt met goede persoonlijke begeleiding en daar hangt een prijskaartje aan wat ik niet kan betalen. Maar ik doe wel elke avond trouw mijn setjes sit-ups en schuine buikspier-oefeningen. Als ik het een paar weken niet doe, wat in de winter wel eens gebeurt, dan voel ik ook echt meteen verschil. Mijn buik wordt er gewoon net een stukje harder van.

Ontbijt?

Ik ontbijt elke ochtend met een flinke schaal magere yoghurt met wat Cruesli en vers fruit. In de winter is dat meestal banaan, omdat dat ook lekker voedt en ik er even tegenaan kan, in de zomer zijn dat steevast aardbeien. Met de Cruesli ben ik wel geminderd, omdat daar natuurlijk wel suiker in zit. Muesli vind ik echt konijnenvoer. Ik vind het wel grappig dat ik tot een jaar of terug altijd gruwelde van yoghurt en het ook niet zonder zoetstof of suiker lustte. Nu eet ik het gewoon zonder rare bekken te trekken omdat ik het zuur vind. :-)

Welk work-out nummer staat nu bij je op repeat?

Dat verschilt ongeveer per maand, maar mijn huidige favoriet is een nummer met een enorm dikke beat van Futuristic Polar Bears, een artiest of DJ waar ik echt nog nóóit van gehoord heb. Weet ook niet meer waar ik het nummer gevonden heb, maar ik kan er flink op los gaan in elk geval. Versnelling tikkie lager, volume tikkie hoger en racen maar!

Wat is makkelijker, gezond eten of sporten?

Ik denk sporten. Ik ben nogal een zoetekauw en kan niet snel nee zeggen tegen iets lekkers. Nu ben ik bijna nooit ergens op visite en verjaardagsfeestjes beperken zich tot 4 per jaar, maar als ik lekkere trek heb en ik ben boodschappen doen, kan ik niet altijd de verleiding weerstaan.

Meestal neem ik dan wel eerder iets van een zakje winegums dan een reep chocolade, sowieso omdat ik daar voor mijn gevoel langer plezier van heb en er ook minder calorieën in zitten dan in chocolade. Als er een reep chocolade in huis ligt kan ik daar gek genoeg prima vanaf blijven.

Wachten op de veerpont

Gebruik je voedingssupplementen?

Nee en ook niet van plan om daaraan te beginnen. Gezond leven wil niet zeggen dat je gelijk aan allerlei rare supplementen moet beginnen, althans dat is mijn mening. Daarom zal je mij ook niet snel zien beginnen aan die zogenaamde superfoods. Naar mijn idee horen al die pitten en zaden thuis in de dierenwinkel: voor de vogeltjes!

Beste fitspiration?

Daar doe ik niet aan. Ik doe hooguit inspiratie op via Google Maps om te kijken wat voor route ik vandaag gaan rijden. Van fitspiration op internet raak ik alleen maar gedeprimeerd. Bij het zien van extreem dunne en afgetrainde lijven krijg ik alleen nog een grotere hekel aan mezelf en door mijn bouw zal ik toch nooit een maatje 34 worden ook al zou ik het willen. Zoiets heeft dus op mij een nogal averechts effect, omdat ik mezelf non-stop vergelijk met anderen.

Cheatmeal?

Zoals ik al schreef ben ik gek op sweets. Vooral momenten dat ik echt enorm veel zin heb in zoetigheid moet ik niet ergens in de stad zijn, want dan is de kans aanwezig dat ik bij de bakker een donut koop of een klein zakje snoep bij de drogist waar ik toch al moest zijn omdat ik iets anders nodig had. Snacks zoals friet en aanverwanten verlang ik nooit echt naar. Ik eet meestal eens in de twee maanden friet en de voorwaarde is dan dat ik er echt superveel zin in moet hebben. Vet eten heeft me sowieso nooit getrokken, ik ben meer van de zoetigheid. :-)

Fijnste sportoutfit?

Mijn fietskleding natuurlijk. Ik heb twee fietsbroeken die ik ooit voor €15 per stuk bij Scapino kocht en die vind ik heerlijk zitten. Ik draag afwisselend mijn oranje Nike shirt met just do it print, een losvallend blauw met oranje shirt of een oranjerood basic shirt van HEMA. Als het echt warm is ga ik voor een hemdje.

Ik kan bijvoorbeeld niet wachten tot ik mijn nieuwe Nike Gym Vintage top kan dragen! Ik heb geen echte fietsschoenen, maar nadat mijn oude versleten waren, draag ik nu mijn recentelijk aangeschafte Nike MD Runner TXT, heel fijne schoenen en het blauw van het logo is exact dezelfde kleur blauw die ook in mijn fiets terug komt. Always fashionable!

Gebruik je sport en/of health apps?

Echte gezondheids-apps niet. Ik heb ooit eens iets geïnstalleerd om calorieën te tellen, maar ik ken mezelf een beetje en de kans is groot dat ik dan doorsla, met als resultaat dat ik niks eet.

Zoiets is al een keer gebeurd zonder zo’n app, dus ik wil het risico liever niet nemen. Wel ben ik verslaafd aan de app Moves, die al mijn beweging trackt, dus onder meer de afstanden die ik gelopen en gefietst heb en ook het aantal calorieën wat ik daarbij verbruikt heb. In december schreef ik een review over deze fijne app (die er ook voor Android is).

Grootste irritatie tijdens het sporten?

Iedere sportfietser zal het fenomeen kennen dat je zo heel af en toe ‘lood in de benen’ krijgt. Het gevoel alsof iemand ongezien een kilootje of wat lood aan je pedalen heeft gehangen en je bent niet meer vooruit te branden. Dat vind ik behoorlijk irritant. Waardoor het komt weet ik niet,

ik heb het nu gelukkig al langere tijd niet meer gehad. Verder vind ik het soms erg naar dat ik dankzij mijn rug onderhand meer niet kan/mag dan wel. Een maandje of anderhalf geleden wilde ik bijvoorbeeld een squat challenge gaan doen en die heb ik na 4 dagen af moeten breken omdat ik kapot ging van de rugpijn die ook niet één, twee drie over wilde gaan.

Hoeveel paar sportschoenen heb je?

Als we het over sneakers hebben zijn dat er heel wat en dat heb je in deze tag ook al kunnen lezen. Als ik het echt heb over sportschoenen zijn dat twee paar. De Nike MD Runners die ik net benoemde en Nike Air Max lookalikes die ik aanvankelijk had gekocht om mee te fietsen, maar de zool is vrij dik en dat rijdt minder lekker omdat ik minder feeling met de pedalen heb en ook lager lijk te zitten dan in werkelijkheid het geval is. De Nikes bevallen een stuk beter en de andere schoenen draag ik wel af door ze gewoon buiten het fietsen om te dragen.

Drie dingen waar je niet zonder kunt?

Mijn fiets natuurlijk! Verder is mijn Dopper inmiddels onmisbaar geworden (al heb ik tijdens het fietsen een bidon) en last but not least mijn iPod Shuffle. Als ik wegrijd en ik kom er aan het eind van de stad achter dat ik m’n iPod niet bij me heb, ga ik gegarandeerd terug om hem te halen.

Ik gebruik ‘m alleen niet als ik met GPS rijd, omdat ik dan m’n gehoor nodig heb om aanwijzingen te kunnen volgen. Ik draag overigens nooit in-ear oordopjes omdat ik dan een groot deel van het contact met de buitenwereld verlies en ik naast muziek ook omgevingsgeluiden moet kunnen horen. Op drukke punten of oversteekplaatsen zet ik bijvoorbeeld altijd even mijn geluid uit.

Wat voor sport doe jij?