Dit wordt geen post met tips hoe je ‘het meeste uit je blog kunt halen’ qua inkomsten, welke advertenties of Google AdWords je beter wel of niet kunt gebruiken, waar je gratis spullen kunt aanvragen en hoe je nog meer bezoekers naar je site kunt trekken. Dit gaat wél over geld verdienen met je blog, maar dan mijn persoonlijke mening over dat onderwerp.
In de jubileumpost van vorige week, schreef ik dat ik niet in de categorie standaard bloggers val. Ik ben inmiddels wel een ‘ouwe rot’ in de blogwereld omdat ik al 12.5 jaar stukjes publiceer op het domein waar je internetbrowser nu geparkeerd staat, maar dat wil niet zeggen dat ik een typische blogger ben.
Net even anders
Dat is gemakkelijk te verklaren: In de tijd dat ik begon, was bloggen nog niet bekend. Zelfs de inmiddels ingeburgerde term beautyblog (zou ie in de Van Dale staan?) had echt nog nooit iemand van gehoord, terwijl ze vandaag de dag echt niet meer weg te denken zijn.
Ik ben dan ook een aardig stukje ouder dan de gemiddelde blogger en heb ook een voorgeschiedenis als graphics en webdesigner, wat maakt dat ik doorgaans toch anders naar websites kijk.
En ik ben kritisch. Héél kritisch. Niet alleen moet m’n eigen site regelmatig aan een ongenadige inspectie geloven, maar vallen minpuntjes me ook bij andere websites altijd direct op.
Of dat nu blogs zijn met een wat slordige of onafgewerkte lay-out, of de site van De Telegraaf waar een wel héél slordige spelfout op te lezen valt. Ik zie echt alles. Het is niet dat ik zoek naar imperfecties om mezelf beter door te voelen of zo, het gebeurt vanzelf. Een soort tweede natuur.
Magisch goedje
Geld heeft al sinds mensenheugenis een onwaarschijnlijke aantrekkingskracht op velen. Waarom denk je anders dat mensen banken beroven of oude dametjes hun portemonnee afhandig maken?
Waarom denk je dat internet voor een heel groot deel bestaat uit advertenties en dat je tegenwoordig echt óveral voor lijkt te moeten betalen? Geld lijkt niemand ooit genoeg te hebben, zelfs die miljonair wil altijd nog wel meer.
Helaas blijkt ook de bloggerswereld erg gevoelig te zijn voor de magie van geld. Want wat begint met een bannertje hier en een logootje daar, eindigt vaak al snel in pagina vullende, al dan niet bewegende advertenties met felle kleuren en koeienletters, vaak niet eens relevant aan de inhoud.
En dan is er nog de categorie ‘fulltime bloggers’, waarmee het commercialisme zich nog verder uitbreidt naar de content. Oftewel: De ene na de andere ‘gesponsorde’ post. Het eerste woord wat dan in me opkomt, is: Waarom? Waarom zou je dit willen?
Bloggers-marketing
Deze vraag lijkt zo simpel, maar is ie dat ook? Waarom? Omdat iemand geld wil verdienen. Nogal wiedes! Wat ik me soms afvraag, is of zo iemand ook nadenkt over mogelijke gevolgen: Door een commerciële uitstraling neer te zetten, verandert ook het imago van een blog en zelfs van de persoon erachter.
Dan nog volhouden dat je blogt “gewoon omdat je het leuk vindt” en het je hobby is, klinkt dan niet bepaald meer geloofwaardig. Als je blog fungeert als verlengstuk van je beroep, vind ik de keuze voor een meer commerciële uitstraling overigens wel meer voor de hand liggend.
Natuurlijk is er niets mis met geld willen verdienen. Daarom ga je tenslotte elke dag weer naar je werk of volg je die slopende studie om uiteindelijk een goedbetaalde baan te kunnen krijgen. Maar waarom ook geld pompen uit je hobby?
Wil je dan ook cashen met je handwerkhobby, je voorliefde voor gamen of het feit dat je graag boeken leest? Dat komt neer op hetzelfde! Wat maakt het verschil? Omdat het relatief makkelijk is om je blog in te zetten als verdienmodel?
Het grote verschil met de gemiddelde hobby en een blog onderhouden, is dat andere mensen er ook deel van uitmaken. Als jij het leuk vindt om je creatieve uitspattingen te slijten op Etsy, spaarprogramma’s volgt of besluit gelezen boeken op Marktplaats te verkopen, hebben anderen daar geen last van.
Maar als je besluit geld te verdienen met je bloghobby en er allerlei oncharmante advertenties op je site verschijnen, is dat toch een heel ander verhaal. Dat vindt eigenlijk niemand echt leuk.
Advertenties versus lay-out
Ik ken maar weinig websites (blogs of anders) waarbij ik de aanwezige advertenties zodanig in het ‘interieur’ verwerkt zie dat ze mooi blenden in de lay-out en niet zo overdreven aanwezig zijn. Het merendeel bevat helaas advertenties die behoorlijk opvallen en daarmee ook afbreuk doen aan het uiterlijk van de site in kwestie. Hebben mensen dat zelf dan niet door? Of zien ze alleen de euro’s die het oplevert?
Je creëert een plek op internet die voldoet aan wat jij wilt. Met kleuren, lijnen en figuren waar jij van houdt. Een website die jij mooi vindt, waar je helemaal achter staat. Maar dan komen er advertenties.
Die schreeuwen om aandacht, die bijna roepen: “Bekijk mij eerst!” Dat geldt zeker voor de paginavullende gevaartes waarvoor je eerst moet scrollen om iets te kunnen lezen. Waar blijft dan die mooie lay-out nog, waar je zo lang aan gewerkt (of lang naar gezocht) hebt?
Vooral in de wereld van internetdesign is één ding heel belangrijk: Namelijk dat een website moet fungeren als een soort visitekaartje. En een eerste indruk kun je maar één keer maken
In eerste instantie gaat dat uiteraard over het uiterlijk (de lay-out) van een site en daarin speelt smaak van de bezoeker natuurlijk ook een grote rol. Want niet iedereen houdt nu eenmaal van dezelfde stijl of kleuren. Maar de aanwezige advertenties zijn ook (beeld)bepalend!
Doelgroep
Aan geld verdienen met je blog, kleven dus ook nadelen. Die jij als blogger misschien niet in eerste instantie ziet, want je vindt die advertenties zelf misschien niet storend. Maar mensen vinden reclame nu eenmaal nooit leuk. Het verschilt waarschijnlijk wel per doelgroep of mensen erg kritisch zijn als het gaat om (veel) advertenties of een groot aantal betaalde blogposts.
Vooral jongeren lijken er minder waarde aan te hechten. Misschien wel omdat dit de generatie is die praktisch online is opgegroeid en advertenties en commercie op internet ook beschouwt als iets wat er gewoon bij hoort.
Ik denk dat ik ook wel kritischer ben dan de gemiddelde blogger. Juist vanwege mijn designachtergrond, waardoor ik websites over het algemeen ook vanuit een heel ander perspectief bekijk.
En jij dan?
Ik kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die nu denken dat ik enkel kritisch ben over blogcommercie, gewoon omdat ik jaloers ben op andere bloggers die een leuk centje verdienen. Dat is niet het geval.
Met bovenstaande punten heb ik denk ik al aardig duidelijk gemaakt waarom niet. Ik plaats zelf weliswaar soms een review van een product wat ik dus ook ontvang om te testen, of een kleine vergoeding, maar dat houd ik bewust beperkt.
Zelf benader ik nooit bedrijven (altijd andersom) en ik moet ze ook regelmatig teleurstellen. Niet alles past bij mijn site en doelgroep, wat me erg kritisch maakt. Ook wil ik niet dat EstrellaWeb commercieel wordt. Advertenties komen er sowieso niet.
Ik word er regelmatig voor benaderd, maar wijs alles af. Ik vind een ‘schone’ site zelf prettig, maar merk ook aan bezoekers dat ze het uitblijven van advertenties of een overdaad aan gesponsorde blogposts verfrissend vinden, in een internetwereld waar tegenwoordig alles vol lijkt te zijn geplempt met banners en bedrijfslogo’s.
Het komt dus voornamelijk neer op een principekwestie. Het is echt niet zo dat ik rijk genoeg ben dat ik geen extra zakcentje kan gebruiken. Zoals veel van mijn bezoekers weten, leef ik van een uitkering en dat je dan een klein inkomen hebt, is bekend. Als ik iets wil verdienen verkoop ik wel wat spullen op Marktplaats of zo, maar mijn blog inzetten als ‘geldboompje’, geen denken aan!
Natuurlijk heb ik wel kosten aan mijn blog. Ik betaal € 45 per jaar aan hosting en domein, mijn camera is onderhevig aan slijtage door foto’s die ik voor mijn blog maak (al vind ik het nogal overtrokken om zo te denken) en ik schaf ook weleens dingen aan die me van pas komen voor mijn blog.
Maar aan een hobby besteed je nu eenmaal geld, zonder de wens om dat weer terug te verdienen. Als jij graag leest betaal je een bibliotheekabonnement of koop je boeken. Als je graag aan handwerken doet, heb je steeds weer garen of wol nodig. Begrijp je wat ik bedoel?
Tot slot
Uiteraard moet iedereen weten wat ie doet, maar ik denk nu eenmaal vaak anders over bepaalde onderwerpen en vind het soms leuk of zinvol om bepaalde kwesties vanaf een andere kant te bekijken en daarover te schrijven. Deze tekst is daardoor vrij kritisch, maar niet bedoeld om andere bloggers in een negatief daglicht te zetten.
Wel om mijn persoonlijke mening en nuchtere kijk omtrent dit onderwerp te uiten en het fenomeen geld verdienen met je blog vanuit een ander perspectief te belichten. Zeker in een tijd waarbij dit thema voor veel bloggers een hoger doel lijkt te zijn.
De laatste tip die ik iedereen, maar vooral beginnende bloggers mee wil geven als ‘oude rot in het vak’, is dat je bloggen moet doen omdat je het graag wilt. Vanuit je hart. Omdat je het heerlijk vindt om te schrijven of te fotograferen.
Om gedachten, beelden, creaties of vondsten te delen met je volgers. Niet omdat je een blog ziet als een manier om aan geld en spullen te komen. Dan ben je in mijn ogen echt verkeerd bezig en kun je beter gewoon een (bij)baantje nemen.
Wat is jouw (eerlijke) mening over commercie op blogs?
prachtig geschreven stuk. En ik sta achter je standpunt. Bloggen doe je omdat je het leuk vind met tekst en foto’s bezig te zijn, met een beetje techniek misschien ook nog. Verdien je er hier een daar een beetje door bij, alleen maar leuk, maar als dit de hoofdzaak van een blog blijkt te zijn, haak ik al snel af als bezoeker…
Zelf mag ik me ook wel tot de oudjes rekenen, bloggen doe ik al vanaf 2001. Grappig dat ik je blog nog helemaal niet zo lang volg, je zou verwachten dat wij elkaar toch al zouden ‘kennen’.
Dankje! En wat leuk dat jij ook al zolang blogt. In principe zouden we elkaar dan inderdaad moeten ‘kennen’, maar ik weet wel waarom dat niet zo is. Ik ben eigenlijk pas een jaar of 3 á 4 geleden begonnen met andere blogs te volgen en te lezen. Echt contact zoeken met andere bloggers heb ik nooit gedaan en doe ik eigenlijk nog steeds niet echt. Iets houdt me altijd tegen, ik durf niet zo goed. Misschien omdat ik altijd bang ben dat mensen mij ‘minder’ vinden omdat mijn blog nooit zo succesvol is geworden ondanks dat ie al wel lang bestaat. Ik vind sommige hedendaagse bloggers soms ook een beetje op het arrogante af over hun blog, als ik dat zo eerlijk mag zeggen.
Aan de inhoud van mijn blog is overigens niet te zien dat het eigenlijk al teruggaat tot 12.5 jaar geleden, omdat ik een jaar of wat geleden heb besloten de content van voor 2009 eraf te halen en offline te archiveren. Wat ik voor die tijd schreef was sowieso heel onregelmatig en er stonden ook veel teksten bij die heel persoonlijk waren, waar ik veel nare reacties op heb gehad van mensen die iemands getoonde kwetsbaarheid blijkbaar zagen als een leuke mogelijkheid om iemand naar beneden te halen. Na 2009 was dus een soort nieuwe start, maar ik heb alle oude berichten nog en de eerste stond online op 19 mei 2002.
Ik ben het zeker met je eens, maar ik moet ook wel eerlijk toegeven dat ik mij minder stoor aan reclames op blogs. Maar dan wel wanneer deze inderdaad doelgroepgericht zijn, passend bij de stijl van de blog en passend bij de layout. Mijn achtergrond als marketeer maakt dit onderwerp natuurlijk interessant, ik kijk wellicht met andere ogen. Ik stoor mij bijvoorbeeld minder aan beautybloggers die veel producten ontvangen en daar over bloggen (mits het een eerlijke review blijft en het past binnen de stijl van). Puur google adsense advertenties vind ik niet echt passend, mits ze voor mij op een niet storende plek staan. Ik zeg, facebook en advertenties dat is een redelijk voorbeeld van hoe het moet. Doelgroep gericht, passend binnen stijl website en niet storend. Nu moet ik wel bekennen dat ik gebruik maak van een adblocker dus de helft niet eens zie
Bedankt voor jouw visie op dit onderwerp, dat is aan jou wel besteed met je marketing-achtergrond! Doelgroepgericht vind ik sowieso een voorwaarde en beautybloggers die veel producten ontvangen, tot op zekere hoogte. Ik heb de meeste ‘grotere’ blogs langere tijd gevolgd, zo niet vanaf het begin en ik merkte gewoon dat alles gaandeweg een steeds commercieler sausje kreeg. De producten werden ook vaak steeds duurder en exclusiever. Als zo iemand om het cachet van ‘hobbyblog’ omhoog te houden tussendoor dan ook nog een post met instagram foto’s doet of een persoonlijke update, vind ik het verhaal niet meer kloppen. Doe dan alleen nog beauty en reviews enzo, dan creeer je een soort nicheblog, maar probeer niet de illusie op te houden dat het nog altijd een ‘persoonlijke’ blog is en ‘hobby’. Dat stoort me. Facebook heeft het inderdaad goed aangepakt, al stoor ik me zelfs daar ook nog regelmatig aan advertenties, maar op een site als die kun je niet anders verwachten. Facebook is een bedrijf. Die leven daar onderhand van.
Wat een leuk geschreven stuk! Sinds een tijdje verdien ik wel iets met mijn blog maar doe dit ook omdat ik het leuk vind! Meestal krijg ik goederen of een klein geldbedrag, maar het moet me wel aanspreken en bij mij en mijn blog passen. Ik heb genoeg (grotere geld bedragen) afgewezen omdat het niet bij mij hoort. Anderen moeten zelf weten wat ze doen inderdaad, als ze graag ervan kunnen en willen leven prima. Ik zou het zelf niet zo zien zitten, maar als hobby en wat centjes of leuke dingen voor erbij vind ik super leuk!
Dankjewel! Zoals ik jouw reactie lees, zit je wel een beetje hetzelfde in elkaar als ik op dit punt. Ik krijg soms ook een product toegestuurd of een klein geldbedrag en dat is leuk, maar dat is anders dan dat je je blog echt inzet als een soort geldmachine en er meerdere keren per week gesponsorde artikelen voorbij komen en de advertenties en banners steeds groter en veelvuldiger worden.
Heel interresant om te lezen, ik wil hier ook wel mijn werk van maken maar dan moet ik wel veel verdienen, nu verdien ik niks. Of ja niks.. af en toe wat. Het is wel een super leuke hobby!
goed geschreven! doelgroep, en een goede duidelijke lay-out zijn erg belangrijk liefs
Ik denk dat het een beetje verschilt wat voor blog je hebt, is het echt een persoonlijke blog of meer een online magazine? Op dat laatste passen advertenties (niet te schreeuwend natuurlijk!) al weer beter. En dat heb ik dus zelf ook met Like & Love (it!), ik denk dat de bezoeker daar echt niet wakker ligt van een beetje commercie. En omdat we vaak, veelal redactioneel, producten uitlichten is ligt het sowieso al dichter op commercie.
Ben ik inderdaad met je eens. Zoals ik ook al schreef, vind ik een wat meer commerciële uitstraling al meer voor de hand liggen als het bijvoorbeeld beroepsmatig is of inderdaad zoals jouw voorbeeld een online magazine. Dat wordt sowieso ook vaak door meerder mensen of een bedrijfje gerund en dan is het vrij logisch.
Leuk geschreven, en erg interessant! Het is natuurlijk heel leuk om van je hobby je werk te maken, maar sommige blogs staan echt vol met reclame, dat vind ik wel jammer.
Ik denk dat het geweldig is als je van je hobby je werk kunt maken. Ik houd van handwerken en ben nu sinds kort ook een blog gestart. Maar gewoon om in mijn hoofd wat meer orde te scheppen. Het is mooi meegenomen als andere mensen het leuk vinden, maar zo niet is er ook geen man overboord.
Maar een blog vol met (knipperende) banners en advertenties vind ik minder. Ik begrijp het wel, geld verdienen, maar dan zou ik persoonlijk kiezen voor advertenties die niet in NEON kleuren zijn en meer in de lay-out passen. Zodat het meer een ‘extraatje’ wordt dan een ‘moetje’. Lastig onderwerp dus, maar in grote lijnen ben ik het met je eens.
Meer een extraatje dan een moetje. Dat is nou mooi gezegd!
Leuk eerlijk stukje! Ik denk dat het super is als je hobby je werk is en andersom, het is leuk als je wat centjes kan verdienen met iets wat je leuk vind om te doen maar ben het voor het grote deel zeker met je eens! Vind het zo vreselijk irritant om op een blog te komen waar ontzettend veel reclame staat, internet/pc word gelijk trager (bij mij dan) en het knippert en doet… vind het heel irritant om zo iets te moeten lezen. Reviews van producten vind ik vaak wel leuk maar dan moet het inderdaad wel passen bij de blogger.. Make-up boeit me over het algemeen niet (niet om over te lezen iig) daarom volg ik ook geen beauty bloggers.