Dit wordt geen post met tips hoe je ‘het meeste uit je blog kunt halen’ qua inkomsten, welke advertenties of Google AdWords je beter wel of niet kunt gebruiken, waar je gratis spullen kunt aanvragen en hoe je nog meer bezoekers naar je site kunt trekken. Dit gaat wél over geld verdienen met je blog, maar dan mijn persoonlijke mening over dat onderwerp.

In de jubileumpost van vorige week, schreef ik dat ik niet in de categorie standaard bloggers val. Ik ben inmiddels wel een ‘ouwe rot’ in de blogwereld omdat ik al 12.5 jaar stukjes publiceer op het domein waar je internetbrowser nu geparkeerd staat, maar dat wil niet zeggen dat ik een typische blogger ben.

Net even anders

Dat is gemakkelijk te verklaren: In de tijd dat ik begon, was bloggen nog niet bekend. Zelfs de inmiddels ingeburgerde term beautyblog (zou ie in de Van Dale staan?) had echt nog nooit iemand van gehoord, terwijl ze vandaag de dag echt niet meer weg te denken zijn.

Ik ben dan ook een aardig stukje ouder dan de gemiddelde blogger en heb ook een voorgeschiedenis als graphics en webdesigner, wat maakt dat ik doorgaans toch anders naar websites kijk.

En ik ben kritisch. Héél kritisch. Niet alleen moet m’n eigen site regelmatig aan een ongenadige inspectie geloven, maar vallen minpuntjes me ook bij andere websites altijd direct op.

Of dat nu blogs zijn met een wat slordige of onafgewerkte lay-out, of de site van De Telegraaf waar een wel héél slordige spelfout op te lezen valt. Ik zie echt alles. Het is niet dat ik zoek naar imperfecties om mezelf beter door te voelen of zo, het gebeurt vanzelf. Een soort tweede natuur.

Magisch goedje

Geld heeft al sinds mensenheugenis een onwaarschijnlijke aantrekkingskracht op velen. Waarom denk je anders dat mensen banken beroven of oude dametjes hun portemonnee afhandig maken?

Waarom denk je dat internet voor een heel groot deel bestaat uit advertenties en dat je tegenwoordig echt óveral voor lijkt te moeten betalen? Geld lijkt niemand ooit genoeg te hebben, zelfs die miljonair wil altijd nog wel meer.

Helaas blijkt ook de bloggerswereld erg gevoelig te zijn voor de magie van geld. Want wat begint met een bannertje hier en een logootje daar, eindigt vaak al snel in pagina vullende, al dan niet bewegende advertenties met felle kleuren en koeienletters, vaak niet eens relevant aan de inhoud.

En dan is er nog de categorie ‘fulltime bloggers’, waarmee het commercialisme zich nog verder uitbreidt naar de content. Oftewel: De ene na de andere ‘gesponsorde’ post. Het eerste woord wat dan in me opkomt, is: Waarom? Waarom zou je dit willen?

Bloggers-marketing

Deze vraag lijkt zo simpel, maar is ie dat ook? Waarom? Omdat iemand geld wil verdienen. Nogal wiedes! Wat ik me soms afvraag, is of zo iemand ook nadenkt over mogelijke gevolgen: Door een commerciële uitstraling neer te zetten, verandert ook het imago van een blog en zelfs van de persoon erachter.

Dan nog volhouden dat je blogt “gewoon omdat je het leuk vindt” en het je hobby is, klinkt dan niet bepaald meer geloofwaardig. Als je blog fungeert als verlengstuk van je beroep, vind ik de keuze voor een meer commerciële uitstraling overigens wel meer voor de hand liggend.

Natuurlijk is er niets mis met geld willen verdienen. Daarom ga je tenslotte elke dag weer naar je werk of volg je die slopende studie om uiteindelijk een goedbetaalde baan te kunnen krijgen. Maar waarom ook geld pompen uit je hobby?

Wil je dan ook cashen met je handwerkhobby, je voorliefde voor gamen of het feit dat je graag boeken leest? Dat komt neer op hetzelfde! Wat maakt het verschil? Omdat het relatief makkelijk is om je blog in te zetten als verdienmodel?

Het grote verschil met de gemiddelde hobby en een blog onderhouden, is dat andere mensen er ook deel van uitmaken. Als jij het leuk vindt om je creatieve uitspattingen te slijten op Etsy, spaarprogramma’s volgt of besluit gelezen boeken op Marktplaats te verkopen, hebben anderen daar geen last van.

Maar als je besluit geld te verdienen met je bloghobby en er allerlei oncharmante advertenties op je site verschijnen, is dat toch een heel ander verhaal. Dat vindt eigenlijk niemand echt leuk.

Advertenties versus lay-out

Ik ken maar weinig websites (blogs of anders) waarbij ik de aanwezige advertenties zodanig in het ‘interieur’ verwerkt zie dat ze mooi blenden in de lay-out en niet zo overdreven aanwezig zijn. Het merendeel bevat helaas advertenties die behoorlijk opvallen en daarmee ook afbreuk doen aan het uiterlijk van de site in kwestie. Hebben mensen dat zelf dan niet door? Of zien ze alleen de euro’s die het oplevert?

Je creëert een plek op internet die voldoet aan wat jij wilt. Met kleuren, lijnen en figuren waar jij van houdt. Een website die jij mooi vindt, waar je helemaal achter staat. Maar dan komen er advertenties.

Die schreeuwen om aandacht, die bijna roepen: “Bekijk mij eerst!” Dat geldt zeker voor de paginavullende gevaartes waarvoor je eerst moet scrollen om iets te kunnen lezen. Waar blijft dan die mooie lay-out nog, waar je zo lang aan gewerkt (of lang naar gezocht) hebt?

Vooral in de wereld van internetdesign is één ding heel belangrijk: Namelijk dat een website moet fungeren als een soort visitekaartje. En een eerste indruk kun je maar één keer maken

In eerste instantie gaat dat uiteraard over het uiterlijk (de lay-out) van een site en daarin speelt smaak van de bezoeker natuurlijk ook een grote rol. Want niet iedereen houdt nu eenmaal van dezelfde stijl of kleuren. Maar de aanwezige advertenties zijn ook (beeld)bepalend!

Doelgroep

Aan geld verdienen met je blog, kleven dus ook nadelen. Die jij als blogger misschien niet in eerste instantie ziet, want je vindt die advertenties zelf misschien niet storend. Maar mensen vinden reclame nu eenmaal nooit leuk. Het verschilt waarschijnlijk wel per doelgroep of mensen erg kritisch zijn als het gaat om (veel) advertenties of een groot aantal betaalde blogposts.

Vooral jongeren lijken er minder waarde aan te hechten. Misschien wel omdat dit de generatie is die praktisch online is opgegroeid en advertenties en commercie op internet ook beschouwt als iets wat er gewoon bij hoort.

Ik denk dat ik ook wel kritischer ben dan de gemiddelde blogger. Juist vanwege mijn designachtergrond, waardoor ik websites over het algemeen ook vanuit een heel ander perspectief bekijk.

En jij dan?

Ik kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die nu denken dat ik enkel kritisch ben over blogcommercie, gewoon omdat ik jaloers ben op andere bloggers die een leuk centje verdienen. Dat is niet het geval.

Met bovenstaande punten heb ik denk ik al aardig duidelijk gemaakt waarom niet. Ik plaats zelf weliswaar soms een review van een product wat ik dus ook ontvang om te testen, of een kleine vergoeding, maar dat houd ik bewust beperkt.

Zelf benader ik nooit bedrijven (altijd andersom) en ik moet ze ook regelmatig teleurstellen. Niet alles past bij mijn site en doelgroep, wat me erg kritisch maakt. Ook wil ik niet dat EstrellaWeb commercieel wordt. Advertenties komen er sowieso niet.

Ik word er regelmatig voor benaderd, maar wijs alles af. Ik vind een ‘schone’ site zelf prettig, maar merk ook aan bezoekers dat ze het uitblijven van advertenties of een overdaad aan gesponsorde blogposts verfrissend vinden, in een internetwereld waar tegenwoordig alles vol lijkt te zijn geplempt met banners en bedrijfslogo’s.

Het komt dus voornamelijk neer op een principekwestie. Het is echt niet zo dat ik rijk genoeg ben dat ik geen extra zakcentje kan gebruiken. Zoals veel van mijn bezoekers weten, leef ik van een uitkering en dat je dan een klein inkomen hebt, is bekend. Als ik iets wil verdienen verkoop ik wel wat spullen op Marktplaats of zo, maar mijn blog inzetten als ‘geldboompje’, geen denken aan!

Natuurlijk heb ik wel kosten aan mijn blog. Ik betaal € 45 per jaar aan hosting en domein, mijn camera is onderhevig aan slijtage door foto’s die ik voor mijn blog maak (al vind ik het nogal overtrokken om zo te denken) en ik schaf ook weleens dingen aan die me van pas komen voor mijn blog.

Maar aan een hobby besteed je nu eenmaal geld, zonder de wens om dat weer terug te verdienen. Als jij graag leest betaal je een bibliotheekabonnement of koop je boeken. Als je graag aan handwerken doet, heb je steeds weer garen of wol nodig. Begrijp je wat ik bedoel?

Tot slot

Uiteraard moet iedereen weten wat ie doet, maar ik denk nu eenmaal vaak anders over bepaalde onderwerpen en vind het soms leuk of zinvol om bepaalde kwesties vanaf een andere kant te bekijken en daarover te schrijven. Deze tekst is daardoor vrij kritisch, maar niet bedoeld om andere bloggers in een negatief daglicht te zetten.

Wel om mijn persoonlijke mening en nuchtere kijk omtrent dit onderwerp te uiten en het fenomeen geld verdienen met je blog vanuit een ander perspectief te belichten. Zeker in een tijd waarbij dit thema voor veel bloggers een hoger doel lijkt te zijn.

De laatste tip die ik iedereen, maar vooral beginnende bloggers mee wil geven als ‘oude rot in het vak’, is dat je bloggen moet doen omdat je het graag wilt. Vanuit je hart. Omdat je het heerlijk vindt om te schrijven of te fotograferen.

Om gedachten, beelden, creaties of vondsten te delen met je volgers. Niet omdat je een blog ziet als een manier om aan geld en spullen te komen. Dan ben je in mijn ogen echt verkeerd bezig en kun je beter gewoon een (bij)baantje nemen. :-)

Wat is jouw (eerlijke) mening over commercie op blogs?