
Op 7 augustus schreef ik iets over mijn laatste kajaktochtje, wat eindigde met een aanvaring, een aantal zoekgeraakte spullen (lees: op de modderige bodem van de Linge beland) en een kapotte telefoon. Het voornaamste was dat Bas en ikzelf ongedeerd waren, maar dat mijn intens geliefde telefoontje het niet meer deed, was ik toch ook niet echt blij mee.
In eerste instantie probeerde ik de truc met rijst uit: Ik kocht een pak rijst (ik eet dat nooit, dus had het niet in huis), leegde die in een afsluitbaar plastic zakje met mijn telefoon erin. En dat voor minstens drie dagen.
De verleiding om in de tussentijd te proberen of ie het al deed was groot, maar ik kon m’n handen thuishouden. Zondagavond deed ik een eerste poging en m’n hart maakte een sprongetje toen ik zag dat het Apple logo oplichtte.
Helaas bleef het daarbij. De telefoon kwam in een zogenaamde bootloop terecht, waarbij het witte Apple logo verschijnt voor een seconde of 15, daarna weer op zwart gaat en weer terug komt. De computer zag ‘m niet en opladen lukte ook niet. Tijd voor plan B!
De volgende dag belde ik Apple om mijn telefoon aan te melden voor reparatie. De hele procedure doorlopen, om aan het eind van het liedje tot de conclusie te komen dat ik ‘m alleen ter reparatie kon aanbieden als ik een creditcard had. En je raadt het al: Die had ik dus niet!
Reden daarvoor is dat je een soort borg moet betalen. Het bedrag wat het maximaal gaat kosten om de telefoon te repareren. Valt de reparatie goedkoper uit dan krijg je het resterende bedrag terug. Is de telefoon helemaal niet te repareren, krijg je al je geld terug en kun je ervoor kiezen om de telefoon retour te krijgen of te laten vernietigen (alleen het idee al!).
Een andere optie was m’n telefoon bij iCentre af te leveren om ‘m daar te laten repareren. De dichtstbijzijnde zit in Dordrecht en ik kan daar ook nog eens gratis met de trein heen, dus goed te doen. Maar ik wilde eerst eens wat meer research doen.
Ik belde naar iCentre die me ‘helaas geen toezeggingen konden doen’ over de hoogte van de prijs van een reparatie. Na eens wat op internet gezocht te hebben, kwam ik al op verschillende fora tegen dat de prijzen van iCentre in veel gevallen aanzienlijk hoger liggen dan van Apple zelf.
iCentre heeft een eigen reparatiecentrum wat weliswaar is gecertificeerd door Apple, maar wel met eigen richtlijnen en prijzen. Omdat ik de borgsom van iets meer dan € 260 eigenlijk al meer dan genoeg vond, wilde ik geen risico lopen dat ik praktisch net zoveel aan reparatiekosten kwijt zou zijn, als aan een nieuwe telefoon. Dus vroeg ik bij ING een creditcard aan, waar ik gelukkig niet voor hoefde te betalen, omdat er blijkbaar standaard één bij m’n betaalpakket hoort.
Vervolgens was het dus wachten op de card, die ‘binnen 5 werkdagen’ geleverd zou worden, maar natuurlijk pas op die vijfde dag op de mat viel. Vervolgens meteen Apple gebeld om de reparatieprocedure weer op gang te brengen en maandag zou m’n iPhone door UPS opgehaald worden. De medewerker van Apple verwachtte dat ik m’n telefoon dan eind van de week weer in huis zou hebben. Prima geregeld, ook al zat er een weekje vertraging tussen!
Maandag om kwart voor elf ‘s morgens stond UPS voor de deur om mijn telefoon veilig en wel naar Apple te brengen. Toen er ‘s avonds laat ‘arrival scan Amsterdam’ op de statuspagina van mijn tracking code stond, ging ik er vanuit dat ie inmiddels bij Apple was. Maar twee dagen later was de telefoon nog steeds niet ‘in repair’ en besloot ik er eens een telefoontje aan te wagen.
Een lang verhaal en een hoop gedoe verder, komt het erop neer dat mijn iPhone zoek is of, zoals de medewerker van UPS die ik minstens 20 minuten aan de telefoon heb gehad met enig gevoel voor drama zei: “Van de radar verdwenen”.
Die arrival scan in Amsterdam was niets anders dan een check-up in het UPS-depot van Amsterdam, maar het is dus ook weer niet zeker of dat een automatische scan was, of dat de telefoon daar ook daadwerkelijk is.
Apple geloofde er in eerste instantie nog in dat de telefoon vrijdag afgeleverd zou worden, maar na het verhaal van UPS had ik daar weinig vertrouwen meer in. Mijn gevoel bleek correct, want er is nog steeds geen update en volgens UPS worden pakketten elke dag gescand en zou er dus wel ‘beweging’ in de status moeten zitten.
Inmiddels is er door Apple wel opdracht gegeven om een procedure te starten om de telefoon te traceren. Dit kan een paar dagen, maar ook een paar weken duren. Enorm balen dus, want ik mis mijn telefoontje verschrikkelijk!
Ik heb geluk dat ik m’n oude iPhone 4S nog heb, maar dat scherm is kleiner, hij is een stuk trager, de accu loopt heel snel leeg en om het over de mindere kwaliteit van de camera nog maar niet te hebben. Foto’s maken doe ik nog maar nauwelijks.
Ik heb inmiddels ook een contactpersoon van Apple (senior advisor). Dat is iemand met een wat hogere ‘rang’ dan de gemiddelde Apple medewerker. Hij vindt de situatie ook erg vervelend voor mij en heeft toegezegd dat wanneer de iPhone niet te vinden is, er een passende oplossing geboden zal worden.
Sowieso wil hij ook iets doen om het ongemak te verzachten, zelfs als de telefoon wel gevonden wordt. Ik heb geen idee wat, maar dat zien we dan wel weer. Ik hoop in de eerste plaats dat ie gevonden wordt!
Al met al zou ik bijna spijt krijgen dat ik die middag begin augustus überhaupt ben gaan varen. Als ik kijk hoeveel ellende ik al heb gehad met die telefoon. Een hoop geld betalen om vervolgens toe te moeten kijken hoe je iPhone zoekraakt.
Sowieso is het ook nog niet helemaal zeker of ie ook echt gerepareerd kan worden. Maar ja, ik kan de tijd niet terugdraaien en hoop er maar het beste van. Het is nu dus even geen iPhone, maar een byePhone!
Is jouw telefoon weleens zoekgeraakt?
Zo erg! ‘k Begrijp hoe je je nu voelt.
Mijn smartphone is ook binnen voor herstel, maar de winkel zelf is 2 weken gesloten. Dus zit er niks anders op dan te wachten tot die uit verlof is. Voor mij is’t een beetje balen, maar voor jou moet dit nu wel erger zijn. ‘k Hoop dat je iPhone terecht komt.
Ja ik baalde er ook flink van. Sinds gister heb ik weer een nieuwe telefoon. Ze hebben een vervangend toestel gestuurd. Het bedrag wat ik heb moeten betalen ben ik wel kwijt, maar de man van Apple zei dat als m’n iPhone niet was zoekgeraakt, het waarschijnlijk toch op een vervanging neer was gekomen dus dat ik sowieso dat bedrag kwijt was geweest. Nouja het is niet anders, ik heb nu weer een fijne telefoon!
Ook balen van jouw telefoon zeg! Het duurt altijd lang als je moet wachten, succes!
ohh zooooo balen! Lijkt me echt niet tof om je iphone te moeten missen. Gelukkig heb ik een verzekering bij mijn Iphone dus krijg ik gewoon een nieuwe of een gratis reparatie als er iets mis gaat. Hopelijk word je iphone gevonden!
Haha nee inderdaad niet tof en ik heb/had geen verzekering. Inmiddels heb ik sinds gistermiddag weer een iPhone 5S. Apple heeft een replacement gestuurd. Het bedrag wat ik heb moeten betalen ben ik wel kwijt, maar de man van Apple zei dat als ie niet kwijt was geraakt, dat het waarschijnlijk toch op een vervanging neer was gekomen, dus dat ik sowieso dat bedrag kwijt was geweest. Nouja het is niet anders. Ik heb nu in elk geval weer een fijne telefoon. De iPhone 4S waar ik al die tijd mee gewerkt heb heeft echt een heel slechte accu en hij ging steeds vervelender doen.
Vind het echt bizar dat ze zomaar een telefoon kunnen kwijtraken. Hoop dat het netjes zal worden opgelost!
Tja, alles kan kwijt.
Het zou me ergens ook niets verbazen als iemand hem in z’n eigen zak heeft gestoken. UPS heeft speciale doosjes voor telefoons en als je dat herkent dan weet je gelijk wat erin zit. En aan de buitenkant kunnen ze echt niet zien dat ie kapot is. Zoals de man van Apple waar ik contact mee heb gehad hierover al voorzichtig zei “Het zijn nog altijd mensen die bij de post werken”. Hij is nog niet terecht, maar Apple heeft me nu een replacement gestuurd en ik mag ook iets uit de Apple Store kiezen voor 50 Euro als goedkamertje voor de vervelende situatie.
Ik ben 2x mijn telefoon verloren mijn blackberry in 2012 in de efteling, andere bezoekers waren zo beleefd om mijn telefoon naar de informatie balie te brengen. Ik heb hem kunnen identificeren bij de informatie balie maar hij kon pas maandag verstuurd worden en mocht hem niet gelijk meenemen. Ook pas nog bij het ziekenhuis ik stapte uit mijn auto en mijn telefoon viel uit mijn broekzak na een uur zoeken en ik had nog andere dingen te doen lag hij bij de receptie van het ziekenhuis. Gelukkig zijn er nog goede mensen op de wereld.. En weet hoe je je voelt. Apple gaat er idd alles aan doen om hem terug te vinden.
Zo daar heb je wel geluk mee gehad dan met die Blackberry! Gelukkig bestaan er dus ook nog eerlijke mensen!
Wel gek dat je ‘m niet gelijk mee mocht nemen, maar aan de andere kant weet je dan ook wel zeker dat ze spullen niet zomaar aan iemand meegeven. Mijn telefoon is nog niet teruggevonden, maar ik heb inmiddels een replacement ontvangen, dus netjes opgelost. Dat geld van de reparatie (die niet uitgevoerd is) ben ik wel kwijt, maar de senior advisor van Apple waarmee ik contact had, zei dat ik dat bedrag sowieso kwijt was geweest omdat het waarschijnlijk anders ook op een replacement uitgedraaid zou zijn omdat ie waterschade had en daar weinig aan te repareren valt. Vroeg of laat geeft ie dan toch weer problemen.
Wat erg! Ik hoop echt dat hij teruggevonden wordt! Ook stom dat je tegenwoordig voor zoveel een creditcard nodig hebt, ik heb dat ook niet want ik zie er geen meerwaarde in. Mijn allereerste telefoon ben ik jammer genoeg ook kwijtgeraakt, 12 jaar geleden, met de fiets op weg van school naar huis. Ik had haast en had enorm hard doorgetrapt, en toen is ie ergens uit m’n jaszak gevallen. Nooit meer teruggezien …
Hij is nog niet teruggevonden, maar ik heb gister een replacement ontvangen van Apple. Dezelfde telefoon maar dan een nieuwe (of refurbished, maar dat is in principe hetzelfde). Het andere toestel is nog niet gevonden, maar Apple vond het blijkbaar te vervelend dat ik zo lang moest wachten (inmiddels bijna 2 weken), dus wel netjes. Ik mag ook nog voor ongeveer 50 Euro iets uitkiezen uit de Apple Store als goedmakertje. Wel netjes opgelost! Oh wat balen als je op zo’n manier je telefoon kwijtraakt, ben je nog gaan zoeken?
Duim voor je dat je phone terug gevonden word
Hij is (nog) niet teruggevonden, maar ik heb een vervangend toestel gekregen. Prima opgelost dus!
Hopen op een goede afloop!