Eind mei bestelde ik de vurig gewenste iPhone X. Tot op dat moment werkte ik tweeënhalf jaar lang met de iPhone 6S. Een toestel wat ik altijd fijn heb gevonden, maar het telefoontje was redelijk op en echt aan vervanging toe. We zijn inmiddels zo’n half jaar verder en het leek me leuk een evaluatie te schrijven van hoe ie bevalt.

Het was overigens aanvankelijk een aardige bevalling om dit telefoontje in mijn bezit te krijgen. Ik heb weinig budget en zo’n beetje de duurste telefoon van de markt, past niet in dat plaatje. Toch wilde ik een iPhone.

Omdat ik ze fijn vind werken, er veel toegankelijkheidsopties voor slechtzienden op zitten en, niet onbelangrijk, omdat ik van alle op Android werkende toestellen die ik tot nu toe in handen heb gehad, knallende koppijn krijg.

Abonnement of Sim Only?

Gelukkig werd ik uit onverwachtse hoek geholpen om het toestel te kunnen kopen en daar was dan opeens toch de iPhone X waar ik al zo lang reikhalzend naar verlangde. Ik heb jaren geleden namelijk de keuze gemaakt om niet langer aan een abonnement vast te willen zitten en ben voor één van de vele Sim Only deals die het land inmiddels rijk is, gegaan. Als je een beetje goed zoekt, is dat vaak een stuk voordeliger dan een abonnement.

Je hebt lagere maandlasten en geen toestellease. Het enige ‘minpunt’ is dat je in één keer een groot bedrag moet uitgeven, wanneer je een nieuw toestel wilt, maar dat is iets waar ik dan voor spaar en zodoende wordt mijn maandbudget daar niet mee belast. Wat bij een abonnement wel het geval is, omdat je je telefoon of de lease ervan, óók aflost in je maandbedrag.

Helaas had ik meteen veel pech met het toestel, want ik heb 2 keer een telefoon terug kunnen sturen wegens ernstige defecten. Uiteindelijk bestelde ik de iPhone X bij een andere webshop en kreeg een toestel wat wel naar behoren leek te werken. Maar hoe gaat dat nu inmiddels?

Features

Ondanks dat de iPhone X inmiddels alweer is opgevolgd door een drietal iPhones die uiteraard nog sterker, beter, slimmer en trouwens ook duurder zijn, was de iPhone X op het moment dat ik hem kocht, nog de jongste en meest veelbelovende telg in de Apple-familie. Een zeer krachtige processor, hoge snelheid, een vernieuwd design en natuurlijk de sterk verbeterde camera. Voor mij wel één van de belangrijkste features van een telefoon.

Die camera is wat mij betreft ook gelijk het meest geweldige onderdeel van het hele apparaat. De verbetering vergeleken met de heus niet zo slechte camera van mijn iPhone 6S, is opvallend te noemen, ik kan zelfs nog scherpe foto’s maken bij weinig licht en de portretstand is één van de beste uitvindingen ooit.

Het aantal foto’s wat ik maak sinds ik deze iPhone in heb, is drastisch toegenomen. :-) Vooral de eerste maand kon ik haast niet stoppen met fotograferen en elke keer verbaasde ik me weer over de haarscherpe foto’s, duidelijke details en mooie kleuren.

Lingehaven by night

Minpunten

Minpunten? Aan een toestel van bijna € 1200? Ja, die zijn er. Helaas. Om te beginnen: Bellen. Dat is ronduit slecht. Ik heb twee telefoons teruggestuurd waarmee bellen onmogelijk was. De persoon aan de andere kant kon mij zelden of nooit verstaan. Zelf verstond ik de ander prima.

Nu heb ik een telefoon waarbij ikzelf meestal wel te verstaan ben (zolang ik het toestel niet met m’n linkerhand vasthoud), maar zelf luister ik meestal naar een telefoongesprek wat me sterk doet denken aan de telefoons met draaischijf die we vroeger hadden. Treurig slecht. Erg treurig.

Met mijn Sim Only abonnementje, heb ik sinds een tijdje onbeperkt bellen en daardoor besloten mijn vaste telefoon niet langer te gebruiken en alleen mobiel te bellen. Wat dus inhoudt dat ik me bijna bij elk telefoongesprek erger.

Ik ben nog altijd van plan om opnieuw contact te zoeken met Apple hierover, maar heb geen trek om het ding een poos kwijt te zijn, zonder de garantie dat het daadwerkelijk opgelost wordt.

Een ander minpunt wat ik regelmatig opmerk, is dat het toestel zo nu en dan niet reageert op aanrakingen. Ik zag pas dat Apple gratis reparaties biedt voor iPhones met dit defect, dus toch maar eens contact zoeken en dan gelijk dat probleem met slechte gesprekskwaliteit aankaarten.

iPhone met Aidan Turner wallpaper

Conclusie

De iPhone X werkt over het algemeen prima, ik ben zéér te spreken over de camera, maar ergens voel ik soms toch ook wat heimwee naar mijn iPhone 6S. Het design daarvan vond ik niet alleen mooier (ik vind die glazen behuizing niets en ben blij dat er een hoesje om zit), maar ook had ik het gevoel dat dit toestel technisch gezien een stuk degelijker in elkaar zat. Terwijl hij toch een honderdje of vier goedkoper was!

Of ik terug zou gaan naar een iPhone 6S? Nee, zeker niet, maar ik hoop wel dat een volgende telefoon die ik waarschijnlijk over een paar jaar zal kopen, van aanzienlijk betere kwaliteit zal zijn. Ik heb nu vooral het idee dat ik belachelijk veel geld neergeteld heb voor een apparaat met een bekend merkje erop en een matige kwaliteit onder de motorkap.

Welke telefoon heb jij? En wat voor cijfer zou je ‘m geven?