Het was al een poosje geleden dat ik iets getekend heb, mijn laatste creatie was iets voor Dierendag, bijna een maand geleden. Begin oktober kwam m’n nieuwe iPhone en ging ik los met fotograferen, dus daardoor schoot tekenen er aardig bij in.

Maar soms opeens komt inspiratie uit onverwachte hoek. Omdat ik het zo leuk vind dat ik molen Nooit Volmaakt en de molenwinkel weer helemaal herontdekt heb, leek het me leuk om deze molen te tekenen. Ik zag ook direct voor me in wat voor stijl ik deze wilde doen; namelijk een combinatie van schets/line-art met waterverf.

Line-art

Afgelopen dinsdag geleden begon ik eraan. Gebouwen tekenen is iets wat ik eigenlijk nooit doe, al heb ik in het verleden het stadhuis van Gouda, het huis van m’n oma en de Grote Toren getekend. Maar bij dat soort projectjes met veel detail, kom ik toch al snel zicht tekort bij het ouderwets op papier werken.

Nu is een molen wel next level als het gaat om details en bijzondere architectuur, heb ik gemerkt tijdens het tekenen ervan. Iedereen weet hoe een molen eruit ziet, maar heb je zo’n ding weleens echt héél goed bekeken, elk balkje, elke steen, elk detail?

Ik heb molens altijd al prachtig gevonden, maar nu ik er zelf één getekend heb ‘in full detail’, moet ik zeggen dat ik nog meer ontzag heb gekregen voor deze bouwwerken. Die ook nog eens allemaal met de hand gebouwd zijn, dus elke molen is uniek.

Een molen is wel next level als het gaat
om details en bijzondere architectuur,
heb ik gemerkt tijdens het tekenen ervan.

Een molen tekenen bleek toch wel wat meer werk te zijn dan ik had ingeschat, ik had zelfs al bedacht dat het misschien leuk zou zijn om een serie te doen met een aantal markante gebouwen in Gorinchem, maar gezien de tijd die ik aan deze tekening heb gespendeerd, ben ik daar op teruggekomen. Ik vind tekenen heerlijk, maar langdurige projectjes vind ik alleen leuk voor af en toe. :-)

De line-art stond in ongeveer 4 uur volledig ‘op papier’, daarna ben ik de molen gaan inkleuren met waterverf. Ondanks dat lijnen meestal een ondergeschikte rol hebben in een tekening en slechts een vorm lichtjes accenturen, wilde ik dat de line-art hier juist de aandacht zou trekken, omdat de details hierdoor ‘t best tot hun recht komen.

Na elf uur en vijfendertig minuten was ie af. Op zich nog best ‘snel’, als je het vergelijk met bijvoorbeeld een portret. Het fijne van tekenen van iets als dit, is dat je eigenlijk voor 99% met harde lijnen werkt, dat makkelijker is dan bijvoorbeeld het tekenen van een gezicht van iemand, waar dus ook al snel meer tijd in gaat zitten.

En dit is het eindresultaat. Omdat de tekening zo ontzettend veel kleine details bevat, leek het me leuk deze ‘inzoombaar’ te maken, omdat veel van de details wegvallen als je het totaalplaatje ziet. Door op de plus- en minknopjes rechts bovenin de afbeelding te klikken of met je muiswiel te scrollen, kun je in-/uitzoomen.

Hierboven kun je trouwens een timelapse bekijken van het tekenproces. Ruim elf uur teruggebracht naar zo’n anderhalve minuut. Op m’n Twitter profiel kun je de foto zien die ik als referentie heb gebruikt, één die ik afgelopen dinsdag maakte.

Gisteren heb ik een ingelijste versie van mijn tekening ook gegeven aan molenaars Cees en Theo van ‘Nooit Volmaakt’, die er erg blij mee waren. Voordat ik vertrok met mijn pakketje, maakte ik nog onderstaande foto’s. Ik ben blij met “t resultaat en vind het fijn dat ik hiermee ook andere mensen een plezier kan doen!